Perheyrityksestä voi tehdä omannäköisen yrityksen

Seuraava sukupolvi tuo perheyritykseen uusia ideoita ja toimintatapoja. Tästä esimerkkinä toimii kestävän kehityksen designia tarjoava Niimaar, jossa läpikäytiin pari vuotta sitten sukupolvenvaihdos ja liiketoimialan muutos. Nykyään Niimaaria luotsaa Enni Karikoski yhdessä siskonsa Sanni Karikosken ja äitinsä Aija Karikosken kanssa.

Niimaar on perheyritys, joka on läpikäynyt liiketoimialan muutoksen sukupolvenvaihdoksen yhteydessä. Kuvassa Niimaarin yrittäjät eli Sanni Karikoski (vasemmalla), Aija Karikoski ja Enni Karikoski.

 

Aiemmin Niimaar tarjosi muun muassa hammaslääkäripalveluja, mutta sukupolven vaihdoksen yhteydessä Enni Karikoski yhdessä siskonsa kanssa päätti muuttaa yrityksen idean omia kiinnostuksen kohteitaan vastaavaksi.

– Halusimme jatkaa yrittäjyyttä ja perheessämme tehtyä työtä mutta myös muokata yrityksemme mallia omannäköiseksi. Nykyään tarjoammekin kestävän kehityksen tuotteita ja lifestylea sekä tapahtumia kestävään kehitykseen liittyen. Esimerkiksi tänä vuonna lanseerasimme Harri Koskisen suunnitteleman Ecosmol-kierrätyskalusteen, joka on apuväline kuivien jätteiden lajitteluun, ja olemme osallistuneet Barcelonan designviikoille omalla tapahtumalla, Karikoski kertoo.

Yrityksen liiketoimen muuttaminen uudenlaiseksi oli Karikoskelle tärkeää, koska hän halusi työssään tuoda esille omaa identiteettiään, mikä osaltaan motivoi häntä.

– Yrittäjyys on aina kiinnostanut minua. Halusimme tehdä yrityksestämme sellaisen, että se näyttää omalta ja vie eteenpäin meille tärkeitä asioita, kuten zero waste -ajattelua. Zero waste -elämäntavan tavoitteena on roskaamisen ja muovin käyttämisen vähentäminen.

Yrittäjyys on pieniä ja suuria onnistumisia ja paljon työtä

Niimaarin toiminta on lähtenyt nopeasti käyntiin. Yrityksen alkutaival on vaatinut paljon työtä ja opettanut uutta.

– Niimaar on lisännyt innostustani yrittäjyyteen. Ymmärrän, että yrittäjyys voi olla haastavaa mutta samalla myös hyvin palkitsevaa. Yrittäjyydessä erityisesti onnistumisen tunne palkitsee. Onnistumiset voivat olla pieniä tai suuria, mutta ne kaikki vievät yritystä eteenpäin.

Karikosken mielestä yrittäjä näkee oman panoksensa välittömästi omassa työssään. Yrittäjyyden ytimessä on Karikosken mielestä myös yhdessä tekeminen.

– Yrittäjyys ei olekaan yksinäistä puurtamista vaan tekemistä tiimin ja yhteistyökumppaneiden kanssa. On myös hyvä muistaa, että ideat kehittyvät, kun niistä saa palautetta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että omasta ideastaan pitäisi luopua kokonaan.

Yrittäjyyttä tai liikeideaa pohtivia Karikoski rohkaisee yrittäjyyteen.

– Kannustan ihmisiä yrittäjyyteen. Vaikka jotkut päivät yrittäjänä voivat olla vaikeita, niin onnistumisia tulee myös.

Jatkajasukupolvet tuovat perheyrityksiin uusia ideoita

Krista Elo-Pärssisen mukaan perheyrityksestä voi tehdä omannäköisen ilman, että täytyy aloittaa yritystoimintaa aivan alusta.

Perheyritysten liiton asiantuntija Krista Elo-Pärssisen mukaan perheyritykset elävät ajassa ja

uudistuvat. Elo-Pärssisen mukaan erityisesti sukupolvenvaihdos on perheyritykselle suuri mahdollisuus uudistua. Perheyritysten jatkajasukupolvet tuovat yrityksiin uusia ideoita ja tekemisen tapoja.

– Joskus nuoret ajattelevat, etteivät he halua jatkaa perheen yritystä, koska yrityksen toiminta ei vastaa omia kiinnostuksen kohteita. Sen sijaan voisi ajatella, että perheyritys on loistava mahdollisuus toteuttaa itseään monessa eri roolissa ja että perheyrityksestä voi tehdä omannäköisen ilman, että tarvitsee aloittaa aivan alusta.

Artikkeliin on haastateltu yrittäjä Enni Karikoskea ja Perheyritysten liiton asiantuntija Krista Elo-Pärssistä.

Yrittäjyystarinat-haastattelusarjassa kerromme kokemuksia ja näkemyksiä yritystoiminnan käynnistämisestä, yrittäjyyden arjesta ja juhlasta. Kaikki yrittäjyystarinat voit lukea täältä: msl.fi/verkko-opisto/bisnesta_keittionpoydalta/haastattelut.

Yrittäjyystarinat ovat osa Maaseuturahaston rahoittamaa Bisnestä keittiönpöydältä -hanketta, jossa Valtakunnallinen YES on osatoteuttajana. Hanke toteutetaan Pohjois-Pohjanmaalla vuosina 2017–2018 ja sen kohderyhmänä ovat alueen nuoret ja aikuiset, liikeidean omaavat, yrittäjyyttä miettivät tai uutta työtä hakevat henkilöt.

Comments

comments

YES rakentaa tulevaisuutta, jossa jokaisella nuorella
on mahdollisuus yrittäjyyskasvatukseen.
css.php